12 - nya stan

han bor i en annan stad i en annan del av landet. och fastän det är samma sverige är det som en annan värld, hans liv. jag försöker passa in i hans miljö, vill att det ska kännas naturligt att vara hos honom. det skulle kunna vara hemma för mig, tänker jag för varje steg jag tar. kanske är det här jag kommer att hamna. i hans mellanstora stad där spårvagnarna kör och där fiskarna kantar strömmen med sina spön och hinkar.

men mest av handlar det om minnena. minnena från hans stad som jag inte alls delar. det slår mig ständigt att staden är helt främmande för mig, jag har aldrig förr haft någon relation till den. varje gata är ny för mig men för honom har varje hörn en minnesbild. det är märkligt. han visar huset där han bodde med henne och jag följer förundrat hans pekande finger med blicken. var det alltså där han gömde sig medan jag var ständigt olyckligt förälskad? det var där uppe han levde familjeliv med ett namn jag kanske aldrig kommer att få ett ansikte till, någon jag aldrig vill känna. det var där de hade sitt liv och sina katter, det var där han sa att det inte funkade och det var där hon säkert grät medan hon packade sina tillhörigheter. det var därifrån hon gick och det var den lägenheten som ekade alldeles för stor för honom.

där jag bara ser fönster och en balkong försöker jag spela upp hela deras liv framför mig. det är löjligt egentligen – ett förflutet jag inte haft den minsta del i och en tid jag inte behöver tänka på. ändå vill jag så gärna föreställa mig hans tidigare liv. men jag kan inte. det går inte att förstå för mig: här står vi framför huset där han bodde i flera år, där han var lycklig men blev olycklig. för honom är det minnen från hans tidigare liv, för mig är det förklaringar till mitt nya. hade han fortfarande bott där uppe på tredje våningen hade jag aldrig kommit dit. för honom handlar det om att hantera minnena, att gå förbi utan att dras tillbaka. men för mig handlar det om att skapa nya minnen, mitt i hans fasta tillvaro ska min på något pusslas in. jag måste ta min plats, bli en del av hans värld. inte för att ersätta hans minnen utan för att skapa nya. våra egna, gemensamma minnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0